Właściciele i menadżerowie restauracji często pochylają się nad tematem składu i wyglądu menu w ich restauracji. Choć mogłoby się wydawać inaczej tworzenie idealnego menu to trudni i długotrwały proces. Karta menu jest przecież nie tylko wizytówką lokalu. Jej zawartość ma wpływ zarówno na pracę w kuchni jak i to jakie dania wybiorą klienci. Jest kilka ważnych kwestii, na które warto zwrócić uwagę, tworząc menu dla restauracji, o których możesz poczytać tu: https://gastro.pl/menu-w-gastronomii/. Warto też pamiętać o narzędziach, które mogą wspomóc pracę menadżera restauracji m.in. przy tworzeniu menu, takich jak system POS. O tym poniżej.

Na początek sprawdź, czym dysponujesz

Aby stworzyć menu idealne nie tylko trzeba do karty dań wpisać dania, na które naszym zdaniem mogliby mieć ochotę nasi klienci. To nic nie da, jeśli zespół pracujący w kuchni nie zaserwuje dania o odpowiedniej jakości i smaku. Dlatego najpierw trzeba dobrze poznać zespół pracujący w kuchni, a zwłaszcza jej szefa. Nie ma sensu umieszczać w karcie dań, z którymi nie utożsamia się szef kuchni, lub co gorsza takich, których nie umie prawidłowo przyrządzić.

Równie ważne jest by dania w menu dobrze odzwierciedlały charakter i historię lokalu. Umieszczanie dań typu hamburger w restauracji serwującej staropolską kuchnię, lub klasycznego schabowego z kapustą we włoskiej restauracji może być odczytane przez klientów w najlepszym wypadku jako brak konsekwencji, a w najgorszym za nieudolność kuchni. Ważne jest też, by karta dań była spójna ze strategią marketingową lokalu.

Ważna jest strona wizualna

Dobre menu powinno być schludne i przejrzyste. Dobrze jest też jeśli szata graficzna menu nawiązuje do charakteru restauracji. Wielkość menu, sposób rozmieszczenia pozycji powinny ułatwiać klientowi dokonanie wyboru. Lista oferowanych dań powinna być krótka i różnorodna, dobrze też jeśli zawiera krótki opis serwowanych potraw. Zbyt długie menu nie tylko utrudni klientowi wybór, może okazać się niespójne lub wzbudzić wątpliwości co do świeżości serwowanych potraw.

Menu dobrze zredagowane i zawsze aktualne

Karta menu ma przede wszystkim ułatwiać wybór dań klientom, dlatego warto uporządkować dania w kategorie według zwyczajowo przyjętej kolejności serwowania potraw. Najczęściej w kartach menu spotyka się następujący porządek kategorii dań:
– przekąski zimne,
– przekąski gorące,
– „Szef kuchni poleca”,
– zupy,
– dania rybne,
– dania z mięsa ,
– dania jarskie,
– dodatki do dań głównych,
– desery,
– napoje gorące i chłodzące.

Oprócz odpowiedniej kolejności dań, oraz ich opisu warto w menu zawrzeć tłumaczenia dla obcokrajowców, przynajmniej w języku angielskim. Równie dobrym rozwiązaniem jest wydrukowanie analogicznych kopii karty dań w innych językach.

Ważne jest też aby menu było aktualne. Z czasem z części dań się rezygnuje, a kuchnia proponuje nowe. Nie może być tak, że karta dan nadal zawiera pozycję, których kuchnia już nie przygotowuje, albo nowe dania są dopisywane czy doklejane.

System POS- wsparcie nie tylko przy aktualizacji

W gastronomii nie ma czegoś takiego jak dobre menu na lata. W tej, jak i w niemal każdej innej dziedzinie pojawiają się nowe trendy, którym trzeba sprostać. A nie jest to wcale łatwe, bo trzeba to zawsze pogodzić z charakterem restauracji. Do tego część dań czasem źle się sprzedaje i też wymaga zmiany na nowe.

Rolą menadżera restauracji jest m.in. śledzenie zarówno trendów jak i popytu na różne dania z karty. Zwłaszcza w tym drugim zadaniu pomóc mogą mu nowoczesne narzędzia takie jak system POS. To oprogramowanie dedykowane gastronomii, które między innymi zbiera statystyki sprzedaży. Dzięki temu łatwo określić, które danie wymaga wymiany, a które warto przenieść do kategorii specjalności szefa kuchni. Ale to nie jedyna korzyść z posiadania takiego programu. System POS wspomaga obsługę sali i daje możliwość dostępu w jednym miejscu do wszystkich faktur, raportów, statystyk oraz innych dokumentów należących do restauracji.