Własna działalność gospodarcza to marzenie bardzo wielu osób. W gruncie rzeczy prowadzenie własnej firmy wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i stałą kontrolą. Często zdarza się, że młode osoby zakładają liczne spółki, których nie są gotowi w konsekwentny i mądry sposób prowadzić. W tym artykule zostanie opisane w dokładny sposób jak założyć działalność gospodarczą. Składa się na to kilka punktów, które nie powinny sprawić nikomu większej trudności.

Jak założyć działalność gospodarczą?

Obecnie założenie swojej działalności gospodarczej to bardzo prosta sprawa. Jest to jednak poważna decyzja, którą wiąże się z konkretnym, przygotowanym kapitałem, rozsądnie zaplanowanym biznesplanem czy odpowiednią wiedzą dotyczącą danej branży. Kiedy już jednak można być pewnym swoich planów i odpowiedzialności, warto wiedzieć o rzeczach składających się na proces zakładania swojej własnej spółki.

Najważniejszą rzeczą jest biznesplan. Często składa się na niego badanie rynku, opracowanie strategii marketingowej czy kampanii reklamowej. Biznesplan ma za zadanie w jak najbardziej prawdopodobny sposób spełnić oczekiwania właściciela firmy. Minimalizowanie ryzyka, punkt wyjścia w trudnej sytuacji czy wybieranie grupy docelowej to kompletne podstawy, jakie zawierają się w solidnym biznesplanie. Zazwyczaj potencjalni właściciele decydują się na skorzystanie z pomocy doświadczonych osób w przygotowywaniu biznesplanu. Dużo wykonanych projektów przez specjalistów, a także ich sukcesy, mogą sprawić, że stanie się on bardziej skuteczny na bazie wieloletniego doświadczenia.

Kolejną rzeczą, o jakiej warto powiedzieć, jest odpowiednia ilość finansów na projekt. Pieniądze potrzebne na zrealizowanie solidnego biznesplanu to często potężna suma. Bardzo dużo inwestorów decyduje się na pobranie kredytu na swoją firmę. O słuszności tej praktyki można dyskutować bez końca. To bez wątpienia duże ryzyko, które może skończyć się katastrofą. Z drugiej strony może dać to solidne podstawy do powiększania swojej działalności gospodarczej i rozbudowywania przyszłego imperium. Solidna suma powinna znacznie wyznaczać ponad zaplanowane koszta. Nigdy nic nie wiadomo, a biznes, to biznes.

Po sporządzeniu odpowiedniego biznesplanu i zebraniu funduszy na otworzenie działalności gospodarczej trzeba zarejestrować swoją firmę w urzędzie. Zazwyczaj wykonuje się to poprzez udanie się do lokalnego urzędu miasta z formularzem CEIDG-1. Jednakże, ze względu na postęp techniczny, istnieje możliwość sporządzenia takiego rodzaju formularza przez internet. Potrzeba do tego podpisu elektronicznego lub profilu ePUAP. Forma rejestracji jest absolutnie darmowa. Zazwyczaj do pięciu dni roboczych właściciel firmy otrzyma numer NIP oraz REGON.

ZUS

Od złożenia wniosku CEIDG-1 w ciągu tygodnia właściciel firmy zmuszony jest udać się do ZUS-u. Musi on złożyć w siedzibie wniosek ZUA, lub ZAA. ZUA jest wnioskiem, który składają osoby uzyskujące przychód tylko z firmy, lub w wyjątkowych sytuacjach, w których przychody osoby zatrudnionej na umowę o pracę są mniejsze niż obecna płaca minimalna. ZZA natomiast jest to dokument składany, gdy właściciel firmy jest zatrudniony na umowę o pracę, a jego wynagrodzenie przekracza minimalną krajową.

Urząd skarbowy

Niezbędnym krokiem jest również ustalenie formy opodatkowania. W tym celu należy udać się do lokalnego urzędu skarbowego. Właściciel firmy musi zdecydować się, czy chce być on podatnikiem VAT. Niewątpliwie ma to wiele swoich zalet w przypadku, kiedy firma świadczy usługi podmiotom insytytucjonalnym, a same inwestycje nie będą wysoko opodatkowane.

Czy firmowe konto w banku to konieczność w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej?

Obecnie urząd skarbowy nie zmusza właściciela firmy do posiadania konta firmowego. Można podać tam swoje prywatne konto, jednakże niektóre banki nie pozwalają na korzystanie ze swojego osobistego konta w kontekście transakcji dokonywanych przez firmę. Warto jest zadzwonić infolinię banku i o to zapytać w celu uzyskania konkretnych informacji.

Księgowość

Podczas wypełniania formularza, niezbędne jest podanie biura rachunkowego, z którym się obecnie pracuje. Przykładowo, może być to biuro rachunkowe w Gliwicach. To niezbędna informacja jakiej musimy udzielić organowi skarbowemu. Frazę „biuro rachunkowe Gliwice” należy umieścić w odpowiedniej rubryce dokumentu, jaki przekażemy do urzędu. Zaufanie odpowiedniej księgowości to kluczowy element, ponieważ zły wybór może narazić właściciela firmy na straty finansowe. W takim wypadku biuro rachunkowe w Gliwicach będzie pełniło ważną część obowiązków.

Jak założyć działalność gospodarczą? Teraz już w prosty sposób można odpowiedzieć sobie na to pytanie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *