KULTURA I SZTUKAMuzyka

Kwiecień w Pardon, To Tu

Program klubu Pardon, To Tu na kwiecień to rzecz jasna moc koncertów, ale nie tylko – zaplanowano też konferencję Muzyka a biznes. Pełna rozpiska poniżej.

 

Frank Gratkowski / Ksawery Wójciński / Michael Zerang [DE/PL/US]

Wt. 07.04.2015, godz. 20:30, wstęp 30 zł.

Na pierwszym kwietniowym koncercie w Pardon, To Tu zagości dwóch dobrze w klubie kojarzonych muzyków, a mianowicie kontrabasista Ksawery Wójciński i amerykański perkusista, wirtuoz Michael Zerang. Natomiast pierwszy raz na tej scenie wystąpi niemiecki saksofonista Frank Gratkowski, znany przede wszystkim ze współpracy z takimi zespołami jak Tony Oxley Celebration Orchestra i Zeitkratzer.

Michael Zerang to jeden z najchętniej zapraszanych do współpracy bębniarzy/perkusistów, zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Europie. Jest aktywny na polu muzyki improwizowanej, free jazzu i muzyki współczesnej. Trzykrotnie otrzymał prestiżową nagrodę Joseph Jefferson Awards za oryginalne kompozycje muzyki teatralnej. Jest także cenionym pedagogiem wykładającym na licznych uczelniach i kursach.

Ksawery Wójciński – kontrabasista i kompozytor, ur. w 1983r. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współtworzy takie formacje jak legendarne Emergency i Hera. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits i Frank Zappa. W 2014 roku nakładem wydawnictwa ForTune wydał solową płytę The Soul.

Marcin Masecki Plays Mazurki

Śr. 08.04.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Najnowszy projekt solowy Maseckiego poświęcony jest polskiej muzyce ludowej. Sama materia zajmuje artystę już od paru lat (vide “Polonezy, nagrodzona Paszportem Polityki orkiestra grająca autorski zestaw tańców narodowych), natomiast pomysł na solową płytę z wariacjami na temat mazurków padł ze strony wytwórni For Tune w połowie 2014, przy piwie i papierosie, pod klubem …. Pardon, To Tu. Podobnie jak na poprzedniej płycie solowej (“Scarlatti 2013) Masecki zestawia dwa instrumenty, które oficjalnie są tym samym instrumentem – pianino akustyczne i cyfrowe. Rożnica między nimi jest minimalna (tym mniejsza, im lepszej jakości symulator elektroniczny), ale jednak jest. Fakt, że nikt nie poświęca jej uwagi artystycznej, jest dla Maseckiego źródłem inspiracji.

PopUpMusic & Pardon, To Tu present Ex-Easter Island Head [UK]

Nd. 12.04.2015, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Już po raz trzeci Pardon, To Tu współpracuje z portalem PopUpMusic przy organizacji muzycznego wydarzenia. Tym razem zaproszony został zespół Ex-Easter Island Head. Jest to grupa z Liverpoolu, która zbudowała swój język w oparciu o gitary położone poziomo, wzbogacone o dodatkowe mostki i obsługiwane pałkami niczym instrumenty perkusyjne. Na trylogii albumów Mallet Guitars pozwoliło im to osiągnąć bardzo oryginalne brzmienie, swoiste chmury dźwiękowe połączone z minimalistycznymistrukturami. Ubiegłoroczny album Large Electric Ensemble to praca bliższa tradycji Glenna Branki, nagrana z większą grupą muzyków. Ich twórczość to przykład na to, jak pomysłowość w redefinicji tradycyjnego instrumentu może prowadzić do ciekawych efektów artystycznych. W Warszawie zaprezentują materiał z zaplanowanej na ten rok płyty Twenty Two Strings.

Ray Dickaty / Ksawery Wójciński / Tim Daisy [UK/PL/US]

Pn. 13.04.2015, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Tim Daisy jest jedną z podpór chicagowskiej sceny jazzowej (tzw. młodego Chicago). Jednym z pierwszych muzyków, z którym Tim nawiązał kontakt, był Dave Rempis – ich współpraca trwa po dziś dzień. Oprócz tria Triage, wraz z Dave’em Daisy realizuje równolegle kilka różnych projektów – Tim Daisy / Dave Rempis Duo, Rempis Percussion Quartet czy The Engines. W roku 2001 muzyk dołączył do kwintetu Kena Vandermarka – The Vandermark 5. Owocem tego spotkania jest pięć studyjnych albumów i dwa koncertowe boksy oraz współpraca wraz z Vandermarkiem w kilku innych grupach – Bridge 61, Frame Quartet oraz Made to Break.

Ray Dickaty, z wykształcenia rzeźbiarz, aktywny członek polskiej i światowej sceny muzyki improwizowanej i freejazzowej. Wierzy w emancypacyjną funkcję sztuki awangardowej. Dzięki swojej wrażliwości i otwartości integruje muzyków z różnych środowisk, powołując do życia niezliczone projekty muzyczne takie jak np. Warsaw Improvisers Orchestra. Na jego karierę muzyczną składa się ponad 60 nagrań z różnymi artystami. Brał też udział w kilku światowych tournee z zespołem Spiritualized.

Ksawery Wójciński – kontrabasista i kompozytor, ur. w 1983r. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współtworzy takie formacje jak legendarne Emergency i Hera. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits i Frank Zappa. W 2014 roku nakładem wydawnictwa ForTune wydał solową płytę The Soul.

Paweł Postaremczak & Paweł Szpura

Śr. 15.04.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Paweł Szpura / Paweł Postaremczak – projekt dwóch muzyków związanych onegdaj z kwartetem Hera. Postaremczak (saksofon) i Szpura (perkusja) kiedyś podejmowali próby zmierzenia się z muzyką Johna Coltrane’a, teraz po prostu grają… Ich koncerty zamykają się w przypominającej suitę formie, która wciąga słuchającego w przestrzeń dźwięków, powodując silne odczuwanie tej mocno transowej muzyki inspirowanej czarnym jazzem lat 60. i różnego rodzaju muzyką ludową.

Konferencja Muzyka a Biznes

Sb. & Nd. 18/19.04.2015, wstęp wolny

Muzyka a Biznes to wydarzenie skupiające przedstawicieli show biznesu, muzyków, dziennikarzy muzycznych oraz słuchaczy. Cykl spotkań, które w tym roku odbędą się po raz ósmy, obejmuje szerokie spektrum zagadnień dotyczących rynku muzycznego. Uczestnicy otrzymują unikatową szansę poszerzenia swojej wiedzy dotyczącej organizacji imprez muzycznych i poznania reguł przemysłu fonograficznego. Słuchacze biorą też udział, wspólnie z gośćmi, w żywiołowych dyskusjach związanych z muzyką i zjawiskami jej towarzyszącymi.

Sobota:
12.15-13.45 Metal – powód do dumy czy temat tabu?
14.00-15.30 Od winyla do flaca – czyli jak się słucha muzyki obecnie
15.45-17.15 Muzyka i prawo – czyli jak legalnie tworzyć i wykorzystywać muzykę w dobie gospodarki cyfrowej
17.30-19.00 Czy na pieniądzach da się zagrać? Sponsorowanie festiwali muzycznych jako narzędzie marketingowe.

Niedziela:
10:30-12:30 Warsztaty z produkcji/obróbki dźwięku przy pomocy programu ProTools/Ableton 12.45-14:15 Rola producenta i realizatora dźwięku w twórczości artysty
14:30-16:00 Zamiłowanie do kiczu jako środek ekspresji w muzyce
16:15-17:45 Młode zespoły – czyli jak zaistnieć na scenie muzycznej w dobie internetu

Michał Biela Solo

Nd. 19.04.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Kiedyś myślałem, że muzyka to jest po prostu takie coś, jak drzewo czy słońce, które samo w sobie nie ma znaczenia. Teraz myślę, że muzyka i sztuka powinny przede wszystkim służyć komunikacji, by za pomocą jak najprostszych środków opowiedzieć o tym, co w inny sposób byłoby trudne do opowiedzenia.

Michał Biela to współzałożyciel cenionego undergroundowego zespołu Kristen oraz basista Ścianki. Jest współautorem projektu Kings of Caramel. W zeszłym roku wydał debiutancką płytę, która przyniosła mu nominację do Paszportu Polityki. Minimalistyczne, ale i chwytliwe piosenki Bieli oparte są głównie na współbrzmieniu jego ciepłego głosu i charakterystycznych dźwięków gitary barytonowej.

Christian Lillingers GRUND

Pn. 20.04.2015, godz. 20:30, wstęp 40 zł

Jak głosi wpis na stronie Christiana Lillingera, jest to jego absolutny dream band. Poza Grund tej światowej sławy muzycy mają za sobą interakcje w przeszłości, współpracowali w różnych kombinacjach. Reprezentują różne pokolenia i różne sceny w dziedzinie jazzu i muzyki improwizowanej, echa ich powiązań manifestują się w odmiennych podejściach do muzyki. Kompozycje Lillingera tworzą podstawę (Grund oznacza ziemię w języku niemieckim) do improwizacji: szeroko otwarte przestrzenie, które pozwalają na swobodną kreatywność dla – w tym przypadku wszystkich – solistów.

2 Nights with Owen Pallett

Wt. & Śr. 21/22.04.2015, godz. 20:30, wstęp 60 zł, karnet 100 zł

Owen Pallett – nominowany do Oskara artysta dał się poznać szerszej publiczności jako twórca muzyki filmowej oraz skrzypek współpracujący m.in. z Arcade Fire, The National czy R.E.M. Owen łączy klasyczne skrzypce z elektroniką, eksperymentuje z syntezatorami, a całość spaja refleksyjnymi tekstami. Ostatnie, czwarte wydawnictwo artysty “In Conflict zrealizowane zostało przy współpracy z Czech FILMharmonic Orchestra, a swoje muzyczne piętno odcisnął na krążku sam Brian Eno – angielski kompozytor, pionier muzyki ambient.

John Zorn’s Psychomagia – Shanir Blumenkranz’ ABRAXAS plays Masada Book Two

Pn. 27.04.2015, godz. 20:30, wstęp 50 zł

Czytania z Księgi Aniołów Johna Zorna w wykonaniu kwartetu Shanira Ezry Blumenkrantza – Abraxas. Blumenkranz – basista, wirtuoz lutni oud i gimbri – od 1999 roku wziął udział w 25 projektach wydawnictwa Tzadik Zorna. Tym razem z trzema innymi muzykami interpretuje wybór jego kompozycji z bogatego zbioru Księga Aniołów, stanowiącego drugą Księgę Masady inspirowanej tekstami autorów z tak różnych epok, jak Giordano Bruno i Alejandro Jodorowski.

Zamknięte w albumie Psychomagia utwory łączą mroczne klezmerskie rytmy i melodie z punkowo-jazzową energią. Sefardyjskie pochodzenie Blumenkranza grającego na trójstrunowej lutni gimbri nadaje im dodatkowy, orientalny charakter. Jak o swojej muzyce mówią sami artyści, jest to rytualny żydowski rock XXI wieku.

Shanir Blumenkranz, gimbri, bass
Aram Bajakian, guitar
Eyal Maoz, guitar
Kenny Grohowski, drums

źrodło: materiały prasowe

Dowiedz się więcej o konferencji Google.

Tekst pozyskany z archiwalnej wersji strony. Napisany przez autora bloga.

2 komentarze do “Kwiecień w Pardon, To Tu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *