Oświetlenie biurowehttps://renovis.pl/oferta/oswietlenie-wewnetrzne/biura/ – właściwie prawidłowość jego doboru ma ogromne znaczenie dla poziomu efektywności pracy wszystkich pracowników, znajdujących się przez większość dnia w danym pomieszczeniu. Dodatkowo dobrze skomponowane oświetlenie, co dotyczy nie tylko powierzchni biurowych może znacząco zminimalizować wysokość rachunków ponoszonych na energię elektryczną. Warto wiedzieć, że pewne zasady doboru biurowego oświetlenia regulowane są przez pewne normy prawne oraz zasady.

Naturalne, znaczy najzdrowsze

Nie ma nic zdrowszego i niemęczącego wzroku ludzkiego niż światło naturalne. Ponadto przy takim świetle koncentracja ludzka stoi na znacznie lepszym poziomie. Niestety jedna nie zawsze jest możliwość korzystania w pomieszczeniu z dobrodziejstw światła dziennego. Wtedy nie ma innej możliwości, niż dobór odpowiedniego sztucznego oświetlenia do pomieszczeń biurowych. Dla koncentracji niezwykle istotna jest barwa chłodna dlatego dobrze by było oprzeć oświetlenie biurowe na tej właśnie barwie światła. Oczywiście w dalszym ciągu, w miarę oczywiście możliwości warto opierać się na solidnej dawce naturalnego światła. Dlatego w wielu pomieszczeniach biurowych umieszcza się ogromne okna, aby zapewnić możliwie jak największą ilość naturalnego światła, które w czasie niepogody czy po zapadnięciu zmroku odpowiednio wspomagane jest sztucznym oświetleniem. Również stanowiska pracy, dla lepszej kondycji pracowników umieszczane są jak najbliżej źródła światła.

Zasady dotyczące doboru oświetlenia w biurowych pomieszczeniach

Na ilość naturalnego światła dostarczanego do powierzchni biurowej pracownicy tak naprawdę nie mają wpływu. Czasem zdarza się tak, że nawet pomimo stosunkowo dużych rozmiarów okien, tego światła jest za mało, zatem konieczne jest wspomaganie światłem sztucznym. Nie da się ukryć, że jest ono niezbędne, nie tylko w pomieszczeniach biurowych, ale i mieszkalnych. Przede wszystkim należy jednak skupić się na wyborze takich lamp, które mają barwę światła możliwie jak najbardziej zbliżoną do tego naturalnego. Rodzaj, jak i barwa światła, jaka powinna znaleźć się w pomieszczeniach, w których pracownicy przebywają przez znaczną część swojego dnia regulowany jest przez normę EN – 12464 – 1. Tu warto dodać również, że w pomieszczeniach biurowych nie należy stosować źródeł światła o współczynniku oddawania barw (czyli Ra), mniejszym od wartości 80. W sytuacji, gdy z różnych przyczyn odwzorowanie kolorów staje się bardzo ważne, wówczas wartość współczynnika Ra nie powinna charakteryzować się wartością mniejszą, niż 90. Dlatego wybierając oświetlenie biurowe (choć zasada ta odnosi się do wyboru oświetlenia również i w każdym innym, dowolnego przeznaczenia pomieszczeniu):
-do 3500 K mamy do czynienia z barwą ciepłą,
-od 3500 K do 5000 K mamy doczyniena z barwą neutralną,
-powyżej wartości 5000 K mamy do czynienia z barwą zimną.
Tu warto dodać, że barwa zimna i neutralna najbardziej sprzyjają koncentracji i pobudzeniu do działania (w pomieszczeniach biurowych nie zaleca się stosowania oświetlenia o ciepłej barwie).

Dobór oświetlenia

Sam wybór biurowego oświetlenia nie jest jednak wystarczający, aby zapewnić pracowniom możliwie jak najbardziej komfortowe warunki do pracy. Niezwykle istotne znaczenie ma również jego prawidłowe i najbardziej optymalne rozmieszczenie. W tym przypadku należy planowanie oświetlenia rozpocząć od tego sufitowego. Do tego celu przydają się często energooszczędne świetlówki. Nie tylko nie będą podwyższały rachunków za prąd, ale również doskonale sprawdzą się przy równomiernym oświetleniu powierzchni sufitowej. Same świetlówki mogą jednak dla niektórych dawać zbyt intensywne światło – z tym poradzą sobie z całą pewnością specjalne oprawy – klosze bądź rastrowe. Samo oświetlenie sufitowe w powierzchniach biurowych nie bezie jednak wystarczające, niezbędne będą także źródła wspomagające czy inaczej miejscowe punkty świetlne.

Komfort pracy a przepisy

Niezależnie jedna od wybranego konkretnego typu i wzornictwa oświetlenia biurowego należy przede wszystkim pamiętać o tym, że jego działanie musi być całkowicie zgodne z przepisami prawnymi, normami jakościowymi oraz przepisami BHP dotyczącymi oświetlania biurowych powierzchni. Chodzi tu między innymi o trzymanie się zasady mówiącej o tym, że natężenie światła pomiędzy różnymi pomieszczeniami nie może przekraczać stosunku 5:1. Ponadto, poza oświetleniem ogólnym niezbędne jest także dodatkowe, które wedle wytycznych powinno zostać odpowiednio dopasowane do wymagań stanowiskowych oraz charakterystyki wykonywanej przez każdego pracownika pracy. Chodzi tu np. o montaż dodatkowych lampek przy pracowniczych biurach, jeśli wymaga tego sytuacja.
Jeśli głębiej by się przyjrzeć przepisom BHP, to szybo można zauważyć, że tak naprawdę obecność okna, niezależnie od jego rozmiarów nie ma tak naprawdę najmniejszego wpływu na zastosowanie zasad dotyczących rozmieszczania oświetlenia w pomieszczeniach biurowych. Zasady te stosowane powinny być zawsze, bez jakichkolwiek odstępstw czy wyjątków. Obecność naturalnego źródła światła pozwala przede wszystkim na wypracowaniu sobie pewnych proporcji korzystania z obu tych źródeł ta, aby praca biurowa była możliwie jak najbardziej efektywna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *