Ars Cameralis: CAROLE BENZAKEN
Carole Benzaken od ponad dwudziestu lat rozwija w swojej twórczości wątki przejrzystości, głębi i światła. Dziś rozpoczyna artystyczny dialog z architekturą. Jej propozycja to próba wpisania się w narrację o Śląsku i jego dziedzictwie, widzianym i interpretowanym przez artystkę z innej przestrzeni kulturowej.
W Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach od 29 października do 6 grudnia będzie prezentowana seria prac odzwierciedlających podróże Benzaken, poczynając od lat 90. Słowo podróż jest tu w pełni uzasadnione, gdyż artystka poprzez wykorzystanie różnych mediów (od malarstwa poprzez użycie techniki szkła laminowanego po sztukę wideo) przemierza granice pomiędzy malarstwem a sztukami dekoracyjnymi, zręcznie łącząc różnorodne kody obrazów i sposoby ich percepcji.
W ramach tej wystawy zaprezentowana zostanie (po raz pierwszy w Polsce) instalacja 15 świetlnych stołów Saviv, saviv. Opracowana specjalnie pod kątem śląskiej wystawy instalacja odnosi się do biblijnej wizji doliny wyschłych kości z Księgi Ezechiela (37:1 –14). Tekst Ezechiela objawił artystce oczywistość tytułu figur Saviv, saviv jako zobrazowania pulsującego światła wlewanego w trzewia polskiej ziemi. Tak oto dzieło dociera do miejsca swojego przeznaczenia.
Wystawa zainaugurowana w 2014 roku prezentacją w Nancy odzwierciedla artystyczne peregrynacje Carole Benzaken. Z Lotaryngii, ziemi polskiego króla Stanisława Leszczyńskiego (1677-1866) wędruje na Śląsk z jednej czasowości do drugiej. W centrum zainteresowań artystki znajduje się kwestia szeroko pojętej migracji w ścisłej relacji z naszym krajem, krajem wędrówek ludności par excellence. Dzięki refleksji nad historią i teraźniejszością, próbuje stworzyć pojęcie europejskości – parodię Gombrowiczowskiej polskości.
Bryła węgla, swoista próbka geologiczna regionów – Lotaryngii i Śląska – w szerszym kontekście łączy różne światy, Afrykę i Europę. W zbiorowej wyobraźni węgiel może funkcjonować jako znak kwestionujący terytorium, a zarazem jako symbol odbudowy tożsamości, czyli dialektyczny obraz w którym, jak pisał Walter Benjamin, byłość piorunowym błyskiem tworzy konstelację z teraz*.
Zatem wystawa odbywająca się w tej swoistej konstelacji – w różnych miejscach i czasie – w każdym momencie, na przyjście i odejście, każe nam stanąć twarzą w twarz z historią regionu.
Carole Benzaken/ Claire Stoullig
lipiec 2015
*Walter Benjamin Pasaże , Tłum.: Ireneusz Kania
Kurator : Claire Stoullig
Wystawa w ramach XXIV edycji Festiwalu Ars Cameralis
Współorganizatorzy :
Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice, Galerie Nathalie Obadia Paris-Brussels, Musée des Beaux-Arts de Nancy.
Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
źródło: materiały prasowe
Treść z archiwalnej wersji strony, stworzona przez autora bloga.