Kultura ii sztuka

Dogma 95 w Iluzjonie

Przed dwudziestoma laty duńscy filmowcy Thomas Vinterberg, Kristian Levring i Søren Kragh-Jacobsen, z Larsem von Trierem na czele, dość spontanicznie (w jednym z kopenhaskich pubów) napisali głośny manifest współczesnej kinematografii – DOGMA 95. Z jakim skutkiem zastosowali jego wywrotowe założenia w swej twórczości filmowej? Jak bardzo kontestowali normy obyczajowo-kulturowe w swych kontrowersyjnych dziełach? Jak w rzeczywistości wyglądały filmy dogmatyków? W dniach 19-23 marca będą do zobaczenia w warszawskim Iluzjonie.

 

Kamera z ręki, brak sztucznego oświetlenia, scenografii i rekwizytów, dźwięk rejestrowany jednocześnie z obrazem, odrzucenie kina gatunkowego, akcja tu i teraz na taśmie 35 mm. To główne założenia duńskiego nurtu. Według jego założycieli powstające od lat 60. XX wieku filmy charakteryzowały się płytką akcją, tworzyły tym samym iluzję patosu i miłości, co z kolei prowadziło do jałowych efektów finalnych. Postanowili więc walczyć z iluzorycznym charakterem filmu za pomocą wspomnianych 10. rygorystycznych reguł nazwanych Ślubami Czystości. Warto wspomnieć, że 10 lat później sygnatariusze wyrzekli się Ślubów Czystości – odrzucili przyjęte wcześniej zasady. Przy okazji zrezygnowali z weryfikacji nowopowstających filmów, co w praktyce oznaczało totalną samowolę twórców pretendujących do miana dogmatycznych.

Zgodnie z zasadami manifestu DOGMA od 1995 roku powstało na świecie około 300 filmów sygnowanych Certyfikatem DOGMA 95. W Iluzjonie pokazanych zostanie kilka najbardziej znamiennych dla nurtu tytułów zrealizowanych przez twórców Manifestu, m.in. Idioci (1998) Larsa von Triera, Festen (1998) Thomasa Vinterberga czy Mifune (1999) Sørena Kragh-Jacobsena.

Więcej o Dogmie 95 oraz jej recepcji w Danii i na świecie opowie nauczyciel Larsa von Triera – Peter Schepelern – wykładowca historii filmu na Uniwersytecie w Kopenhadze, specjalista w tym temacie. Multimedialny wykład pt.: Danish Dogme and After odbędzie się w języku angielskim.

Plan wydarzenia:

19.03, godz. 19.00 wykład Danish Dogme and After – o Dogmie i jej wpływie na duńską i międzynarodową kinematografię. Wykład Petera Schepelerna 60’

19.03, godz. 20:30 – Mifune (Mifunes sidste sang) reż. Søren Kragh-Jacobsen, Dania/Szwecja 1999 98’

20.03, godz. 20:00 – Idioci (Idioterne) reż. Lars von Trier, Hiszpania/Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Włochy 1998 117’

21.03, godz. 20:00 – Przełamując fale (Breaking the Waves) reż. Lars von Trier, Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Norwegia/Islandia/Hiszpania 1996 159’

22.03, godz. 20:00 – Festen (Festen) reż. Thomas Vinterberg, Dania/Szwecja 1998 105’

23.03, godz. 20.00 – Włoski dla początkujących (Italiensk for begyndere) reż. Lone Scherfig, Dania/Szwecja 2000 112’

Na wykład wstęp wolny. Odbiór bezpłatnych wejściówek w kasie kina Iluzjon. Brak możliwości wcześniejszej rezerwacji miejsc. Bilety na seanse w cenie 15 zł – ulgowy, 17 zł – normalny.

źródło: materiały prasowe

Tekst pozyskany z archiwalnej wersji strony. Napisany przez autora bloga.

Jeden komentarz do “Dogma 95 w Iluzjonie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *