Dogma 95 w Iluzjonie
Przed dwudziestoma laty duńscy filmowcy Thomas Vinterberg, Kristian Levring i Søren Kragh-Jacobsen, z Larsem von Trierem na czele, dość spontanicznie (w jednym z kopenhaskich pubów) napisali głośny manifest współczesnej kinematografii – DOGMA 95. Z jakim skutkiem zastosowali jego wywrotowe założenia w swej twórczości filmowej? Jak bardzo kontestowali normy obyczajowo-kulturowe w swych kontrowersyjnych dziełach? Jak w rzeczywistości wyglądały filmy dogmatyków? W dniach 19-23 marca będą do zobaczenia w warszawskim Iluzjonie.
Kamera z ręki, brak sztucznego oświetlenia, scenografii i rekwizytów, dźwięk rejestrowany jednocześnie z obrazem, odrzucenie kina gatunkowego, akcja tu i teraz na taśmie 35 mm. To główne założenia duńskiego nurtu. Według jego założycieli powstające od lat 60. XX wieku filmy charakteryzowały się płytką akcją, tworzyły tym samym iluzję patosu i miłości, co z kolei prowadziło do jałowych efektów finalnych. Postanowili więc walczyć z iluzorycznym charakterem filmu za pomocą wspomnianych 10. rygorystycznych reguł nazwanych Ślubami Czystości. Warto wspomnieć, że 10 lat później sygnatariusze wyrzekli się Ślubów Czystości – odrzucili przyjęte wcześniej zasady. Przy okazji zrezygnowali z weryfikacji nowopowstających filmów, co w praktyce oznaczało totalną samowolę twórców pretendujących do miana dogmatycznych.
Zgodnie z zasadami manifestu DOGMA od 1995 roku powstało na świecie około 300 filmów sygnowanych Certyfikatem DOGMA 95. W Iluzjonie pokazanych zostanie kilka najbardziej znamiennych dla nurtu tytułów zrealizowanych przez twórców Manifestu, m.in. Idioci (1998) Larsa von Triera, Festen (1998) Thomasa Vinterberga czy Mifune (1999) Sørena Kragh-Jacobsena.
Więcej o Dogmie 95 oraz jej recepcji w Danii i na świecie opowie nauczyciel Larsa von Triera – Peter Schepelern – wykładowca historii filmu na Uniwersytecie w Kopenhadze, specjalista w tym temacie. Multimedialny wykład pt.: Danish Dogme and After odbędzie się w języku angielskim.
Plan wydarzenia:
19.03, godz. 19.00 wykład Danish Dogme and After – o Dogmie i jej wpływie na duńską i międzynarodową kinematografię. Wykład Petera Schepelerna 60’
19.03, godz. 20:30 – Mifune (Mifunes sidste sang) reż. Søren Kragh-Jacobsen, Dania/Szwecja 1999 98’
20.03, godz. 20:00 – Idioci (Idioterne) reż. Lars von Trier, Hiszpania/Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Włochy 1998 117’
21.03, godz. 20:00 – Przełamując fale (Breaking the Waves) reż. Lars von Trier, Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Norwegia/Islandia/Hiszpania 1996 159’
22.03, godz. 20:00 – Festen (Festen) reż. Thomas Vinterberg, Dania/Szwecja 1998 105’
23.03, godz. 20.00 – Włoski dla początkujących (Italiensk for begyndere) reż. Lone Scherfig, Dania/Szwecja 2000 112’
Na wykład wstęp wolny. Odbiór bezpłatnych wejściówek w kasie kina Iluzjon. Brak możliwości wcześniejszej rezerwacji miejsc. Bilety na seanse w cenie 15 zł – ulgowy, 17 zł – normalny.
źródło: materiały prasowe
Tekst pozyskany z archiwalnej wersji strony. Napisany przez autora bloga.
Wspaniałe pomysły kosztuja grosze. Bezcenni są ludzie, którzy je urzeczywistniają. Twój blog jest tego wspaniałym przykladem…
By aktorka odniosła sukces, powinna mieć twarz Wenus, umysł Minewry, wdzięk Terpsychory, pamięć wziętego prawnika oraz skórę z gaźnika. E. Barrymore UMS*
Cechą talentu jest niemożność pisania na zamówienie… Poza tym to Zgadzam sie z Toba w 100 i popieram w/w poglady w soposb proSubiektywny 🙂 E. Zegadlowicz.
Nie wiem czy wiesz ale tworzysz bardzo ciekawe i inspirujące treści. Trzymaj dalej tak wysoki poziom, a już wkrótce osiągniesz szczyty wyszukiwarek na topowe frazy 🙂
Fajnego masz bloga i ciekawe na nim treści czy na serwerze wszystko sie zmieści ? pięknie frazujesz słowa zmuszasz przy tym do myślenia tym komentarzem życzę powodzenia 🙂
Szata graficzna a raczej ostylowanie CSS Twojego bloga całkiem wporzadku, merytoryczne wpisy i lekkie pióro z pewnością dostarczą jeszcze wiele dodanej wartości wielu internautom, podoba mi sie 🙂 zapraszam do siebie…
UX Twojego bloga jest optymalne i nowatorskie, ostylowanie CSS sprawia wrażenie świeżości fajnie też że zadbałeś o detale to „kuje” w oczy. Długo pracowałeś nad jego realizacją ?