Styczeń i luty w Pardon, To Tu

Pardon, To Tu zaprasza na kolejne koncerty rozgrzewające w chłodne i nieprzystępne wieczory. W rozkładzie na luty m.in. wyjątkowy trębacz Joe McPhee, elektroniczny duet Grandbrothers znany polskiej publiczności po zeszłorocznym występie na Tauron Festiwal Nowa Muzyka oraz polski mianownik – Kuba Ziołek z Wacławem Zimplem. 5kilo kultury patronuje wydarzeniom i niezmiennie poleca!

 

pardon luty 2016 plakat

27 stycznia, godz. 20:30 – Baaba ( Weber / Zabrodzki / Duda / Młynarski)
wstęp 25 zł

Baaba fot.Kobas Laksa

Baaba to już instytucja na polskiej scenie niezależnej. Przed ponad 10 lat swojej działalności zespół zwiedził prawie całą Europę, zagrał na najważniejszych festiwalach w Polsce, Europie i Ameryce i nareszcie zawita na scenie Pardon, To Tu.

Grupa powstała w roku 2000 szybko zbierając świetne recenzje. Obecnie Baaba to Tomasz Duda (saksofony, flet, sampler), Bartosz Weber (gitara, sampler), Piotr Zabrodzki (bas) i Jan Młynarski (perkusja). Już od pierwszej swojej edycji (2002) Baaba koncertowała w Polsce i za granicą (Anglia, Francja, Niemcy, Słowacja, Czechy, Rosja, USA), zarówno w klubach, jak i podczas uznanych festiwali elektronicznych i jazzowych (Incubate, Unsound New York, Warsaw Summer Jazz Days, Les Nuits Europeenes, Opener, Off Festival SKIF Festival,). W 2010 roku ukazała się płyta pod tytułem “Disco Externo, a sam zespół był nominowany do nagrody Mateusze Programu III Polskiego Radia. 

2011 to płyta Baaba Kulka z niestandardowo potraktowanymi utworami grupy Iron Maiden, koncerty, nominacja do Fryderyka. W roku 2012 Baaba wydała album z muzyką Krzysztofa Komedy (The Wrong Vampire z gościnnym udziałem Natalii Przybysz i Małgorzaty Sarbak), zagrała trasę po Polsce, odwiedziła USA, Niemcy i Ukrainę. W 2013 zespół nagrał winylową EP-kę z muzyką zapomnianych polskich zespołów bigbitowych i po raz pierwszy w swojej karierze trafił na listę przebojów PR III. Rok 2014 to album Easter Christmas.

2 lutego, godz. 20:30 – Koncert Wacław Zimpel / Kuba Ziołek
wstęp 20 zł

Wieczór złożony z dwóch koncertów pierwszoligowych artystów muzycznych w Polsce. Wacław Zimpel wystąpi z premierowym materiałem z płyty Lines wydanej nakładem krakowskiego Instant Classic, natomiast druga część wieczoru będzie świetną okazją do zapoznania się z solową twórczością nominowanego do nagrody Paszporty tygodnika Polityka – Kuby Ziołka.

Wacław Zimpel sięga do wszystkich muzycznych światów, w których porusza się od lat, w ramach różnych projektów i zespołów. Splata ze sobą amerykański minimal music, hinduski system rag, jazz oraz klasykę. Aby zbudować wielowarstwowe polifonie wykorzystuje looper, który umożliwia nakładanie na siebie kolejnych warstw melodycznych, co przywołuje na myśl renesansowe kanony Ockeghema i kompozycje Steve Reicha. Tak jak w swoich poprzednich projektach, tak i w tym, Zimpel prezentuje bogate instrumentarium. Oprócz klarnetów, analogowych organów z lat 70. i pianina, korzysta z ludowych instrumentów różnych kultur – laotańskiego khaenu, hinduskiej algozy, fletów alikwotowych z Karpat czy trombity ukraińskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=viwB1-RLV5U

Kuba Ziołek to kolejny po Starej Rzece solowy projekt Kuby Ziołka. Tym razem muzyk częściowo porzuca statyczne chmury dronów i szmerów, i próbuje zmierzyć się z dźwiękami 6 i 12-strunowych gitar akustycznych podłączonych do ludowych efektów gitarowych – głównie z Tajwanu i Chin. Kwituje to irracjonalnym dodatkiem elektronicznych wyładowań, żeby było modnie i własnym głosem, żeby było miło. Kuba Ziołek to artysta znany przede wszystkim z projektu Stara Rzeka, którego dwa dotychczasowe albumy zostały dobrze przyjęte zarówno w kraju jak i zagranicą, o czym świadczą słowa uznania i wysokie miejsca w rankingach gazet i portali takich jak: Gazeta Wyborcza, Polityka, TMobile-Music, Tygodnik Powszechny, The Quietus, Tiny Mix Tapes, Scaruffi. Symbolicznym podsumowaniem muzycznej działalności była nominacja do nagrody Paszporty Polityki w kategorii muzyka popularna. Artysta pod różnymi postaciami i w różnych składach (m.in. z Innercity Ensemble, Alameda 3, Ed Wood, Hokei, T’ien Lai, Kapital) występuje z powodzeniem na całym świecie. Koncertował m.in. w Londynie, Liverpoolu, Stambule, Barcelonie, Sau Pauolo czy Nowym Jorku.

http://stararzeka.bandcamp.com/
http://alamedacountydeathcult.bandcamp.com/

http://tienlai.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/events/1681969362046572/

3 lutego, godz 19:00 – Spotkanie autorskie z Marcinem Borchardtem – Awangarda muzyki końca XX wieku cz.1 / Pokaz filmu Wyobraź sobie świat bez muzyki [Against Gravity]
wstęp wolny

Nigdzie indziej to spotkanie nie mogłoby mieć większego sensu. Jest nam niezmiernie miło, że na scenie, która gościła około 500 koncertów m.in. muzyki awangardowej będziemy mieli okazję wyjaśnić sobie kilka spraw. Stanie się to za sprawą obecności Marcina Borchardta autora książki Awangarda muzyki końca XX wieku. Podręcznik dla początkujących. Cz. 1 oraz prowadzącego spotkanie animatora kultury wszelkiej – Przemka Rydzewskiego. Po spotkaniu zapraszamy Państwa na pokaz wyjątkowego filmu, zwycięzcę konkursu Nos Chopina na Docs Against Grafity FF w 2015 roku – Wyobraź sobie świat bez muzyki w reż. Stefana Schwieterta. – mówią organizatorzy.

Wydana przez wydawnictwo W Podwórku, a napisana w formie popularyzatorskiego przewodnika książka Borchardta jest świadectwem rewolucyjnych zmian w myśleniu o muzyce, jakie dokonały się po drugiej wojnie światowej. W pierwszej części rozpisanej na trzy tomy monografii autor koncentruje się na czterech tematach: wynalazczości i eksperymentach Johna Cage’a; muzyce konkretnej i zmaganiach Pierre’a Schaeffera z kanonem do re mi; historii wczesnej muzyki elektronicznej, a zwłaszcza zagadnieniu mechanizacji, elektryfikacji i matematyzacji muzyki od Pitagorasa do początków lat 70. XX wieku; oraz przedstawieniu sylwetek czterech minimalistów (La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass), których kompozycje podbiły muzykę amerykańską u schyłku ubiegłego stulecia. Każdemu z rozdziałów towarzyszy syntetyczny Przewodnik po najważniejszych kompozycjach i nagraniach poszczególnych artystów. Celem książki jest promocja nowej muzyki oraz wypełnienie luki istniejącej w polskim piśmiennictwie w zakresie publikacji popularyzujących współczesną muzykę awangardową, zarówno w jej filharmonicznym, jak i undergroundowym wcieleniu.

Marcin Borchardt autor filmów dokumentalnych, reklam i wideoklipów. Reżyser programów telewizyjnych. Wykładowca estetyki krótkiego filmu fabularnego w Gdyńskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Filmu Dokumentalnego Planet+Doc na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku. Popularyzator XX-wiecznej awangardy w muzyce i filmie.

Marcin Borchardt

Przemysław Rydzewski – ur. w 1982 roku w Gdyni. Animator kultury. Zafascynowany literaturą i muzyką i filmem dokumentalnym. Jego artykuły o muzyce alternatywnej i jazzie można było odnaleźć w Gazecie Wyborczej i na portalu Trojmiasto.pl. Na stałe współpracuje z Kwartalnikiem Artystycznym Bliza. Inicjuje w Trójmieście działania Against Gravity, organizatora największego w Polsce festiwalu filmów dokumentalnych – DOCS AGAINST GRAVITY FF. Współorganizuje również Nagrodę Literacką GDYNIA oraz towarzyszący jej festiwal – Miasto Słowa. Jest doktorantem na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.

Wyobraź sobie świat bez muzyki (ang. Imagine Waking Up Tomorrow and All Music Has Disappeard) reż. Stefan Schwietert. Nagroda główna z konkursie Nos Chopina na festiwalu Docs Against Gravity w 2015 roku.

Głównym bohaterem tego dokumentalnego filmu jest Bil Drummond – w latach 80. i 90. XX wieku współtwórca punkowego Big In Japan i acid-popowego KLF, pisarz, były celebryta, filozof, aktywista, producent, manipulator, człowiek, który spalił milion funtów w gotówce oraz straszył karabinem maszynowym swoją publiczność, propagator idei No Music Day, w ostatnich latach poświęca się enigmatycznemu projektowi K17. To utopijny, rozciągnięty na wiele lat projekt chóru, który tworzy muzykę odrzucając muzyczną tradycję, słowa melodię oraz rytm. Drummond podróżuje po całej Wielkiej Brytanii, nagrywając napotkanych ludzi, którzy wydają, wywrzaskują, wymrukują i wyjękują bardzo różne dźwięki. Całość miksuje, odsłuchuje w głuszy i… na zawsze kasuje z pamięci komputera. K17 cieszy się popularnością na całym świecie – Drummond realizował go m.in. w Pekinie, Jerozolimie, Port-au-Pronce i Göteborgu. Film jest opowieścią o radykalnym poszukiwaniu wolności – Drummod jest w stanie przekreślić całą muzyczną przeszłość, z której mógłby czerpać profity po dziś dzień. Od lat zabrania jakichkolwiek wznowień hitów KLF, systematycznie walczy o usuwanie swojej twórczości z Internetu. Opętany ideami bycia-w-teraźniejszości, prawdziwego spotkania z drugim człowiekiem i czystym dźwiękiem nie odcina kuponów, cały czas poszukuje nowych rozwiązań i inspiracji. 

https://www.facebook.com/events/1693740707536661/

7 lutego, godz. 20:30 – Koncert Joe McPhee & Chris Corsano [US]
wstęp 35 zł

Saksofonista Joe McPhee, legendarna osobowość, jeden z najbardziej cenionych muzyków / improwizatorów na świecie oraz wybitny perkusista Chris Corsano, współpracujący na co dzień z Paulem Flaherty, Thurstonem Moorem, Nelsem Clinem, Matsem Gustafssonem czy Björk, zagrają 7 lutego na jedynym koncercie w Polsce w Pardon, To Tu.

Joe McPhee Chris Corsano by Esther May Campbell_3 (1280x858)

Joe McPhee – multiinstrumentalista (także kompozytor i poeta), rozpoczynał karierę muzyka od nauki gry na trąbce w zespole szkolnym; potem (w latach 1964-66) grał w zespole wojskowym stacjonując w Niemczech. Stosunkowo wcześnie zadebiutował: Już w 1967 roku nagrał album z Cliffordem Thorntonem oraz koncertował z orkiestrą Matta Jordana. W końcu lat sześćdziesiątych sam zaczął uczyć się gry na saksofonie, eksperymentując nagrania solowe (bez akompaniamentu) oraz próbując lansować własne zespoły (od 1969 roku). Artysta realizował się także jako wykładowca ciekawych kursów (np. Rewolucja w dźwięku w Vassar College w latach 1969-71).
Będąc postrzegany jako awangardzista jazzu chętnie zapraszany był do ultranowoczesnych projektów wybitnych innowatorów: Grał z Cliffordem Thorntonem, Donem Cherrym, legendarną, warsztatową Jazz Composers Orchestra (Carli Bley), a w Europie (w latach 1975-77) grał ze Steve’em Lacym. Koncertował w Europie z własnym, skrajnie awangardowym triem oraz prowadził grupę do której zapraszał wybitnych awangardzistów spod znaku AACM (np. Josephe’a Jarmana, Sunny’ego Murraya). Prezentuje niezwykle nowatorskie podejście do tradycji jazzowej i koncertował w prestiżowych salach koncertowych (od nobliwego Lincoln Center po serię koncertów w nowojorskim klubie Knitting Factory). Ponadto koncertował i nagrywał, występując gościnnie z zespołami Jimmy’ego Giuffre’a, Raymonda Boni, Anthony’ego Coxa, Billa Stewarta, Charlesa Moffetta, André Jaume’a, Daunika Lazro, Evana Parkera.

www.joemcphee.com

Chris Corsano – perkusista i improwizator amerykański, nazywany też nową nadzieją perkusji. Urodził się w 1975 roku w Englewood, New Jersey. Na scenach klubowych jako muzyk aktywni udziela się od późnych lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od 2001 roku współpracuje w ze słynnym saksofonistą i improwizatorem Paulem Flaherty. Nagrywał i koncertował m.in. u boku Joe McPhee, Wally Shoupa, Thurstona Moora i Jima O’Rourka z Sonic Youth, Nelsa Cline’a, Massimo Pupillo (Zu), Matsa Gustafssona, Akira Sakaty, Darina Graya. W 2007 roku koncertował z Björk promując jej plyte ‘Volta’. Jest również członkiem zespołu Rangda – wraz z Sir Richardem Bishopem i Benem Chasny. Należy on do najbardziej rozchwytywanych perkusistów młodego pokolenia, dysponujący nieskazitelną techniką oraz pełen kreatywnej inwencji.

http://cor-sano.com/

https://www.facebook.com/events/933806183369085/

16 lutego, godz. 19:00 – Too Many Fireworks w Pardon To Tu – IndieTalks
wstęp wolny

Impreza dyskusyjno-networkingowa odbywająca się cztery razy w roku w Warszawie poświęcona niezależnej branży muzycznej. Wytwórnia Too Many Fireworks, klub Pardon, To Tu i Radio Kampus zapraszają na wykłady i panele dyskusyjne, podczas których artyści i osoby z szeroko pojętej branży muzycznej będą przedstawiać różne aspekty swojej działalności i dyskutować na najgorętsze tematy nurtujące polską scenę niezależną. Serdecznie zapraszamy zarówno osoby zaangażowane w około-muzyczne działania, jak i fanów – mamy nadzieję, że format otwartej rozmowy o pomysłach i problemach przyczyni się do integracji muzycznego środowiska.

Zrób to sam: Jak zrobić scenę? to pierwsza odsłona cyklu IndieTalks, na której zastanowimy się, w jaki sposób poprzez organizację i promocję koncertów i imprez można zbudować społeczność muzyków i artystów.

Kolejne spotkania:

5.07.2016

23.08.2016

26.10.2016

https://www.facebook.com/toomanyfireworks/

17 lutego, godz. 20:30 – Koncert Nels Cline & Julian Lage Duo: Rooms
wstęp 45 zł

nels cline julian lage duo

Przyjadą zaprezentować materiał ze wspólnej płyty wydanej nakładem Mack Avenue Rooms. Dwóch muzyków – 4 gitary. Cline – na co dzień grający w rockowym Wilco, improwizujący z Timem Bernem i Jimem Blackiem w BB&C, współtworzący Mischief & Mayhem z Jenny Scheinman – wybrał 2 Gibsony: Barney Kessel z 1965 oraz trzy lata młodszy akustyczny instrument J-200. Jego młodszy kolega Julian Lage sięgnął własną gitarę, zrobioną specjalnie dla niego przez Lindę Manzer oraz pamiętający rok 1939 instrument Martin 000-18. Płyta została nagrana na żywo – Lage gra w lewym kanale, Cline w prawym.

Gitarzysta Nels Cline często grywający z doskonałym triem Medeski Martin & Wood, muzykami Sonic Youth, oraz artystami w rodzaju Charliego Hadena od zawsze porusza się niemal na krawędziach muzyki jazzowej, balansując w obrębie raz to brazylijskich rytmów, innym razem wokół naszpikowanych elektroniką fuzji z pogranicza rocka. Po piątym albumie w dyskografii artysty nazwanego w 1988 roku przez magazyn Rolling Stone – nowym bogiem gitary: Macroscope (2014), przewrotnie firmowanym jako The Nels Cline Singers (który to zespół wystąpił w Pardon To Tu na początku 2015 roku), czas na iście akustyczne, kameralne oblicze gitarzysty.

Julian Lage jest dziś jednym z najciekawszych młodych gitarzystów nazywanym następcą Pat’a Metheny’ego. W swoim muzycznym cv ma m.in. współpracę z ikoną jazzowej gitary Jimem Hallem, wirtuozem wibrafonu Garym Burtonem, Joshuą Bellem czy z Yoko Ono. Urodzony w Kalifornii zaczął uczyć się grać na gitarze mając pięć lat. Dwa lata później już występował publicznie w roli cudownego dziecka. Uczył się klasyki i jazzu na kilku uniwersytetach. Kiedy miał 12 lat otrzymał propozycję współpracy od Gary‘ego Burtona, z którym nagrał dwa albumy. Występował z Nnenną Freelon, Herbie Hancockiem i Charlesem Lloydem. W wieku 21 lat zadebiutował znakomitym albumem Sounding Point, za który otrzymał nominację do nagrody Grammy. – Zawsze wierzyłem, że muzyka to bardziej część sił natury niż coś co może poddać się mojej kontroli. Lekcje to nie tylko ćwiczenia i muzyka, to także inspirujące, dynamiczne relacje z ludźmi – mówi gitarzysta. Dzięki temu nie dominuje swą wirtuozerią, choć jego improwizacje zachwycą każdego znawcę tego instrumentu.

https://soundcloud.com/nelsclinehq/nels-cline-julian-lage-blues

22 lutego, gdz. 20:30 – Koncert Grandbrothers (Erol Sarp / Lukas Vogel)
wstęp 40 zł

Duet Grandbrothers tworzą go Erol Sarp – pianista jazzowy oraz Lukas Vogel – projektant syntezatorów. Na żywo łączą klasyczne brzmienie fortepianu z elektroniką, muzyką eksperymentalną i ambientem. Sami swoje brzmienie określają jako skrzyżowanie fortepianu z automatem perkusyjnym. Lukas zbudował specjalny system młotków, które uderzają w fortepian Erola, a kontrolowane są przez specjalnie do tego celu napisaną aplikację. Duet debiutował EP-ką Ezra w ubiegłym roku, natomiast pod koniec lutego ukazał się ich pełnoprawny album Dilaltion. Ich krótką karierę od początku wspiera Gilles Peterson, który regularnie grywał singiel Ezra Was Right w swojej audycji, a do tego umieścił go na jednej ze swoich składanek.

28 lutego, godz. 20:30 – Koncert Tobias Delius & Christian Lilinger [DE]
wstęp 25 zł

Tobias Delius – (ur. 1964, Oxford, GB) brytyjski saksofonista, jeden z czołowych przedstawicieli berlińskiej sceny muzyki improwizowanej. Zaczął grać na saksofonie tenorowym gdy przeprowadził się do Ruhrgebiet w Niemczech. Podczas swoich pobytu w Meksyku i Amsterdamie rozwinął swój wyjątkowy styl. Współpracował z wieloma muzykami z całego świata. Jest liderem międzynarodowo uznanego kwartetu z Han’em Bennink’iem, Joe Williamson’em & Tristan’em Honsinger’em, z którym występuje już ponad 20 lat.

Christian Lillinger urodzony w 1984 w Lübben, w Niemczech. Grę na perkusji rozpoczął w wieku lat trzynastu, w latach 2000-2004 studiował u Güntera Baby Sommera, w Dreźnie. W latach 2001-2003 był członkiem Bujazzo pod kierownictwem Petera Herbholzheimera. W 2000 wygrał Międzynarodowy Konkurs Improwizacji w Lipsku. Od roku 2002 współpracuje intensywnie z grupą Hyperactive Kid. W 2008 stworzył własny band, Grund.

Występuje jako solista i jest członkiem m.in. takich grup jak Joachim Kühn Trio, Rolf Kühn Quartet, Vierergruppe Gschlößl, E und U Mann, Ember, Duo Sommer oraz Duo Lillinger, Schmittmenge Meier, The Vanguard, Wanja Slavin Quartet, Wanja Slavin Sextet, John Schröder Quartet, Tobias Delius Trio, Spoom. Grał również z takimi muzykami jak Gerd Dudek, Mederic Collingnon, Claudio Puntin, Rudi Mahall, John Schröder, Mack Goldsbury, Jonas Westergaard, Daniel Erdmann, Hendrik Walsdorff, Gebhard Uhllmann, Ernst Ludwig Petrowski, Urs Leimgruber, Günther Baby Sommer, Paulo Cardoso, Manfred Schoof, Claudio Puntin, Simon Nabatov, Tobias Delius, Frank Gratkowski and Axel Dörner, Barre Phillips, Alexander von Schlippenbach. Od 2003 Lillinger mieszka w Berlinie, pracując jako muzyk i kompozytor.

źródło: materiały prasowe

Tekst pozyskany z archiwalnej wersji strony. Napisany przez autora bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.