Szczęśliwa siódemka dziesiątej edycji Dwóch Brzegów

W Kazimierzu Dolnym nad Wisłą rozpoczęła się kolejna edycja Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi – wydarzenia dla koneserów ceniących autorskie i niezależne produkcje filmowe, niespieszne dyskusje po seansach i malownicze plenery Wyżyny Lubelskiej. Organizatorzy po raz dziesiąty zaprezentują widzom tytuły czerpiące z literatury, muzyki czy sztuk wizualnych. Poniżej subiektywna siódemka rekomendacji filmowych.

 

Ja, Daniel Blake, reż. Ken Loach

Tegoroczną edycję festiwalu uroczyście otwiera najnowszy film Kena Loacha Ja, Daniel Blake, zdobywca Złotej Palmy na Festiwalu w Cannes. Reżyser, przedstawiciel brytyjskiego kina społecznego znany z produkcji takich jak Kes (1969), Szukając Erica (2009) czy Whisky dla aniołów (2012), w swoich filmach koncentruje się na fundamentalnych problemach jednostek zepchniętych na margines społeczny. Tak dzieje się również tym razem. Ja, Daniel Blake opowiada historię Daniela Blake’a – emerytowanego stolarza walczącego z odhumanizowanym systemem i bezduszną biurokracją. Czy Ken Loach udowodni również tym razem, że dzięki ludzkiej solidarności i uporowi da się przywrócić szacunek do samego siebie?

Baby Bump, reż. Kuba Czekaj

Patrząc na liczbę polskich produkcji w tegorocznym kalendarzu projekcji dochodzę do wniosku, że rodzima kinematografia przeżywa prawdziwy renesans. Na uwagę zasługują na pewno tytuły takie jak: Córki Dancingu, czyli musical Agnieszki Smoczyńskiej, najnowszy film niepokornego Przemysława Wojcieszka (Knives Out), nagrodzone w Berlinie Zjednoczone stany miłości Tomasza Wasilewskiego, surrealistyczne Ederly Piotra Dumały czy dokument Pawła Łozińskiego Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham. Najbardziej czekam jednak na seans pełnometrażowego debiutu Kuby Czekaja Baby Bump, w którym Mickey House, główny bohater filmu, mierzy się z bolesnymi trudami dorastania. Okrzyknięty przez recenzentów audiowizualnym kolażem przemawiającym językiem młodych ludzi, zapewne wprowadzi w stan emocjonalnej dychotomii niejednego z widzów.

Szczególny dzień, reż. Ettore Scola

Projekcja Szczególnego dnia w Kazimierzu to z jednej strony element sekcji Cztery Oblicza – Marcello Mastroianni, ale też hołd organizatorów w stronę zmarłego na początku tego roku wybitnego reżysera włoskiego. Zrekonstruowany cyfrowo obraz wypożyczono z włoskiej Filmoteki specjalnie na okres festiwalu. To okazja, by zobaczyć dzieło w zupełnie nowej jakości. Co więcej, wejście na seans jest bezpłatne. Wcielająca się w rolę domowej gospodyni Sophia Loren partneruje na ekranie zwolnionemu z pracy Gabrielowi (Marcello Mastroianni). Spotykają się zupełnie przypadkiem i świętują wspólnie tytułowy szczególny dzień.

Let’s Get Lost, reż. Bruce Weber i Miles Davis i ja, reż. Don Cheadle

Filmy wchodzą w skład sekcji Muzyka – moja miłość i portretują sylwetki wybitnych jazzowych trębaczy – Cheta Bakera (Let’s Get Lost) i Milesa Davisa (Miles Davis i ja). Obaj eksperymentowali z używkami, byli ekscentrykami, fascynowały ich kobiety i twórcza niezależność. Nieśmiertelne czarne płyty z melodyjnym Autumn Leaves czy melancholijnym Born to be Blue Bakera znajdują się zapewne w domu niejednego melomana. Awangardowe i wymagające utwory Davisa, znacząco różniące się od easy listeningowych aranżacji Bakera i skierowane do uważnego słuchacza, też zabrzmią na dużym ekranie. Miles Davis i ja to reżyserki debiut Dona Cheadle’a, który równocześnie wciela się w rolę głównego bohatera.

James White reż. Josh Mond i Plan Maggie, reż. Rebecca Miller

Tytuły nagradzane na festiwalu w Sundance to gwarancja autorskiego i niezależnego kina. James White został doceniony nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również w szwajcarskim Locarno. Christopher Abbott, znany z roli w serialu Girls Leny Dunham, w obliczu poważnej choroby własnej matki zmuszony jest przejść przyspieszony kurs dojrzewania. Natomiast grająca tytułową bohaterkę Planu Maggie Greta Gerwig (Frances Ha, Zakochani w Rzymie, Mistress America), znudzona dotychczasowym życiem, nawiązuje romans z wykładowcą (w tej roli Ethan Hawke). Życie trzydziestolatki niezamierzenie wywraca się do góry nogami. Jaki jest zatem nowy plan Maggie?

Poza wspomnianymi sekcjami na tegorocznej edycji festiwalu odbędą się również dwie retrospektywy twórczości – zmarłego w tym roku Andrzeja Żuławskiego i dokumentalisty Wojciecha Wiszniewskiego. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć krótkie metraże ze Studia Munka, a dzięki Filmotece Narodowej również polskie filmy z lat 30. Bohaterem sekcji I Bóg stworzył aktora został w tym roku Bogusław Linda, a w programie Teatroteki znalazły się produkcje młodych, polskich dramaturgów.

To tylko kilka propozycji z obszernego programu festiwalowego. Mam nadzieję, że zachęciły Was do odwiedzin w malowniczym Kazimierzu Dolnym nad Wisłą; mieście rozsławionym nie tylko dzięki legendzie o kogucie, ale również niepowtarzalnemu mikroklimatowi artystycznego festiwalu. Do zobaczenia!

Aleksandra Owczarz

Treść z archiwalnej wersji strony, stworzona przez autora bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *