Żelazna scenografia Crazy God. Wywiad z prof. Robertem Florczakiem

1 lipca 2016 odbyła się premiera najnowszego spektaklu Teatru Pieśń Kozła Crazy God. To widowisko bogate w środki ekspresji, m.in. z niepowtarzalną masywną, żelazną scenografią. Rozmawiamy z jej twórcą, prof. Robertem Florczakiem.

 

Premiera Crazy God odbędzie się 1 lipca, na inaugurację Brave Festival, na dużej scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu. W ramach festiwalu przedstawienie będzie można zobaczyć również 2, 3 i 4 lipca. To jedyna okazja, by w tym roku zobaczyć ten spektakl.

Zazwyczaj w spektaklach Teatru Pieśni Kozła scenografia jest minimalna wręcz niezauważalna. Jak to się zmieniło w przypadku Crazy God?

Prof. Robert Florczak: – Grzegorz Bral, demiurg Teatru Pieśń Kozła i reżyser tego spektaklu, od początku myślał o Crazy God jako o widowisku. Stąd pomysł na scenografię z rozmachem, która na pewno będzie czymś więcej niż tylko tłem dla aktorów. Podobnie jest z kostiumami, które zaprojektowała Alicja Gruca. Każdy z nich to osobne dzieło sztuki. Podobnie podszedłem do tworzenia scenografii. Zmieniło się też to, że scenografia dostosowana jest do dużej sceny.

Czy może Pan opowiedzieć o charakterystycznych elementach scenografii?

– Mogę zdradzić, że na scenie pojawi się 17 żelaznych krzeseł, po jednym dla każdego aktora. Jednak nie są to proste, powtarzalne formy. Pracowałem nad każdym krzesłem z osobna, każde jest unikatową rzeźbą. Mam nadzieję, że w przyszłości zrobimy wystawę, na której będzie można przyjrzeć się im uważnie i z bliska. Poza tym stworzyłem też elementy wirujące, inspirowane człowiekiem witruwiańskim Leonarda da Vinci. Intrygujących i mocnych elementów scenografii jest jednak więcej.

Copy of Crazy God_2_fot. Mateusz Bral_lq

Scenografia masywna, żelazna i ciężka – tak czytamy o tym co zobaczymy w spektaklu Crazy God. Powstawanie jej było zależne od Pana wyobrażenia czy było bardziej wynikiem kolektywnego łączenia sił? 

– Taka forma scenografii współgra z głównymi motywami spektaklu. Moja inicjatywa i wyobraźnia posłużyły do stworzenia jej poszczególnych elementów. Zabrałem się do brudnej roboty, która momentami była na skraju fizycznej wytrzymałości, ale dawała mnóstwo satysfakcji. Była też nietypowa, ponieważ w scenografię Crazy God będzie wpleciony tekst, a sam spektakl to wyjątkowe połączenie gry aktorskiej, tańca, śpiewu, sztuk wizualnych, muzyki i dźwięków.

Jak wygląda praca przy projektowaniu scenografii, gdy współpracuje się z tak wieloma dziedzinami sztuki?

– To fantastyczne wyzwanie i niezwykła przygoda. Do wizji reżysera, do muzyki, do kreacji aktorskich i do kostiumów trzeba stworzyć przestrzeń, w której wybrzmią. W takiej pracy najważniejsze jest poczucie wspólnoty, zaufanie i szacunek wśród realizatorów, wsłuchanie się w reżysera, zrozumienie lub wyczucie kierunku, w którym prowadzi.

Jakimi trzema słowami opisałby Pan spektakl? 

– Na dzień dzisiejszy mam dwa słowa: piękna tajemnica. Crazy God to spektakl w skali widowiska, ale całość podporządkowana jest mocnemu przekazowi i środkom ekspresji, które poruszają wyobraźnię, a nieraz oddziałują na poziomie sensualnym. Teatr Pieśń Kozła z tego słynie.

Crazy God to spektakl z udziałem 17 aktorów z 12 krajów. Po raz pierwszy przedstawienie Teatru Pieśń Kozła będzie miało tak liczną obsadę. To aktorzy teatralni, jak również tancerze, klasyczny operowy śpiewak (baryton) i zawodowi muzycy – perkusista grający na wibrafonie oraz skrzypaczka. Warstwa tekstowa jest inspirowana Hamletem Szekspira, brutalnym dziełem Heinera Müllera HamletMachine oraz poematem Skowyt Allana Ginsberga. Czwartym elementem narracji jest autorska poezja Alicji Bral. Muzykę symfoniczną dla przedstawienia stworzyła młoda, ale już uznana polska kompozytorka Katarzyna Szwed, unikatową scenografię prof. Robert Florczak, a kostiumy zaprojektowała Alicja Gruca.

W tym roku, z okazji swojego 20-lecia, Teatr Pieśń Kozła przygotuje aż dwie premiery. Druga zaplanowana jest na koniec roku.

Spektakl Crazy God Teatru Pieśń Kozła

Reżyseria: Grzegorz Bral
Muzyka: Katarzyna Szwed
Kostiumy: Alicja Gruca
Scenografia: Robert Florczak
Dramaturgia: Alicja Bral
Kompozycje instrumentalne i aranżacje: Adam Clifford
Przygotowanie Chóru: Kelvin Chan 
Projekcje: stereoko.tv
Obsada: Henry McGrath, Anu Almagro, Adam Clifford, Jenny Kaatz, Rafał Habel, Ifi Ude, Dimitris Varkas, Julianna Bloodgood, Kelvin Chan, Olga Kunicka, Haitham Assem Tantawy, Natsumi Kuroda, Angelo Romagnoli, Katarzyna Janekowicz, Julien Touati, Colette Dalal Tchantcho, Peyman Fallahian

Premierowe spektakle 1-4 lipca 2016 roku podczas Brave Festival

Miejsca sprzedaży biletów:

  • punkty sprzedaży Ticketpro (m.in. Empik, MediaMarkt, Saturn),
  • online: www.bravefestival.pl / Ticketpro

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Wrocław.

Treść z archiwalnej wersji strony, stworzona przez autora bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *