Centrala PBX-co to jest?

Każda firma w pewnym momencie swojego funkcjonowania napotyka problem związany z komunikacją. Niezbędne jest zapewnienie sprawnie funkcjonującej sieci do połączeń przychodzących oraz wychodzących – właśnie za to odpowiadają centrale PBX.

Czym jest centrala PBX?

Rozwiązanie to jest znane ludzkości od dziesiątek lat i po raz pierwszy pojawiło się jeszcze w XIX w. Za stworzenie centrali PBX odpowiedzialny był Tivadar Puskas, czyli pracownik zdecydowanie bardziej znanego Thomasa Alvy Edisona.

Pierwsze centrale telefoniczne były obsługiwane ręcznie przez pracowników firmy i były określane mianem centrali PMBX. W starych serialach są one zresztą pokazywane dość często – aby uzyskać połączenie z określonym numerem, najpierw trzeba było skontaktować się z centralą, która następnie przekierowywała połączenie.

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, pierwszy typ centrali został zmechanizowany i tak powstała centrala PBX, nazywana również PABX. W tym przypadku za przekierowywanie połączeń odpowiadała po prostu maszyna, co zdecydowanie usprawniło proces i uczyniło go niezależnym m.in. od zasobów ludzkich.

Wirtualna centrala PBX – co to takiego?

Centrale telefoniczne wciąż są rozwijane. Obecnie dużą popularnością cieszą się centrale wirtualne, bardzo często tworzone w tzw. chmurach (cloudach) internetowych.

Wirtualna centrala PBX to ogromna oszczędność miejsca, a nierzadko również pieniędzy – brak konieczności zakupu dużych ilości sprzętu i ich późniejszego serwisowania pozwala na ograniczenie kosztów.

Co można zyskać, decydując się na centralę?

Nowoczesne centrale PBX mają do zaoferowania bardzo wiele. Dzięki nim możliwe jest zmniejszenie kosztów komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy, a także zwiększenie poziomu zadowolenia klienta. Decydując się na takie rozwiązanie, można liczyć m.in. na:

  • nagrywanie oraz archiwizację przeprowadzanych rozmów,
  • stworzenie bazy numerów w centrali,
  • możliwość stworzenia zapowiedzi głosowych, w tym również muzycznych,
  • tworzenie grup użytkowników (np. podział na klientów oraz pracowników),
  • dostęp do billingów, a także statystyk połączeń.

Dodatkowo, wirtualne centrale są wyjątkowo proste w obsłudze, a ich awaryjność jest niska. To duża zaleta zwłaszcza dla ogromnych firm, gdzie nawet kilkugodzinna awaria może oznaczać duże straty – zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.