Zimowe koncerty w Pardon, To Tu

Sprawdźcie, kiedy będziecie mogli ogrzać się w przytulnej przestrzeni warszawskiej klubokawiarni Pardon, To Tu.

 

2 grudnia, godz. 20:30 – Koncert Piotr Orzechowski – Pianohooligan [PL]
bilety: 30 zł

Piotr Orzechowski to pianista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Laureat wielu nagród, w tym najważniejszej – I. Nagrody na Montreux Jazz Solo Piano Competition, którą zdobył jako pierwszy Polak w historii tego legendarnego szwajcarskiego festiwalu. Ma na swoim koncie projekty z wielkimi osobowościami świata muzyki, m.in: Adrianem Utley’em z Portishead, Philipem Glassem, Stevem Reichem, Krzysztofem Pendereckim, Carlosem Zíngaro, grupą Skalpel, Adamem Bałdychem, Marcinem Maseckim czy Randy Breckerem. Lider kwartetu High Definition. Wystąpi w Pardon, To Tu w koncercie solowym po raz pierwszy, przedstawiając materiał z drugiej płyty 15 Studies for the Oberek sygnowanej przez słynną londyńską wytwórnię Decca Classics.

Piotr Orzechowski

Ceniony za indywidualny, rozpoznawalny styl, będący wynikiem poruszania się na pograniczu gatunków – nowoczesnej muzyki improwizowanej i współczesnej, sięgania do tradycji romantyzmu czy impresjonizmu, a z drugiej strony odważnych muzycznych dekonstrukcji. Szczególne miejsce w twórczości Orzechowskiego zajmuje muzyka polska, która była inspiracją do wydania jego ostatniej płyty solowej twórczo analizującej poszczególne elementy polskiego tańca – oberka pt. 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014).

Wydarzenie na fb

5kilo kultury jest patronem medialnym koncertu.

5 grudnia, godz. 12:00-15:00 – Warsztaty plastyczne dla dzieci – CERAMIKA
wstęp wolny

Wielkimi krokami nadchodzi jeden z ulubionych dziecięcych dni w roku – Mikołajki! Z tej okazji polecamy warsztaty ceramiczne do Pardon, To Tu. Będziemy tworzyć aniołki, bałwanki i mikołaje. Wykonane przez małych artystów prace będą wspaniałą ozdobą podczas świątecznego spotkania i miłym upominkiem dla bliskiej osoby.

Projekt Kropka w kropkę… powstał z chęci podzielenia się tym z najmłodszymi odkrywcami, a także z wiary, że razem możemy zdziałać więcej! Nasze warsztaty pomogą rozwinąć zdolności manualne waszego malucha, przybliżą mu różne techniki artystyczne i biedą przy okazji świetną zabawą:) Podczas zajęć każdy uczestnik dowie się min. jak w twórczy sposób wykorzystać rzeczy z pozoru niepotrzebne, np. rolki po papierze toaletowym, kartonowe pudła, stare gazety czy plastikowe zakrętki. Chcemy dzięki temu nauczyć dzieci twórczego spojrzenia na otaczający nas świat. Każde zajęcia są niepowtarzalne, a wykonane dzieła dzieci zabierają ze sobą do domu – mówią prowadzące.

Prowadzące: Dorota Pasek i Katarzyna Cecot – absolwentki Akademii Sztuk Pięknych oraz Studium Pedagogicznego w Warszawie. W 2012 r. stworzyły autorski projekt warsztatów dla dzieci pod nazwą Kropka w kropkę.

Wydarzenie na fb

7 grudnia, godz. 20:30 – Koncert MATEEN-BAUER-TOKAR-KUGEL [US / DE / UK]
bilety: 30 zł

Tych czterech wybitnych instrumentalistów to wyjątkowa mieszanka. Mark Tokar i Klaus Kugel to mistrzowie free jazzu, dołączył do nich słynny amerykański saksofonista i kompozytor Sabir Mateen oraz Johannes Bauer, znany puzonista muzyki improwizowanej z Niemiec.

Sabir Mateen (saksofon tenorowy) – na scenie muzyki improwizowanej nikt go nie może zignorować. Zaczynał grać z Horace Tapscott’s Pan African People’s prawie cztery dekady temu. Mimo, że grał z Sun Ra, nie dołączył do Arkestry, wybrał indywidualną drogę. Grał w każdym zakątku Stanów Zjednoczonych i zjechał cały świat; jest kreatorem światowej sceny improv; współtworzył szereg projektów i współpracował z wieloma wybitnymi artystami. Gdy w Nowym Yorku nie gra akurat w Knitting Factory czy the Cooler, można trafić na niego na peronach lub na undergroundowych happeningach.

Sabir Mateen

Konrad Conny Bauer, brat innego puzonisty Johannesa Bauera, urodzony w Niemczech, rozpoczął swoją karierę w 1969 roku jako gitarzysta i wokalista w zespole Ernsta-Ludwiga Petrowsky’ego. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych Bauer stał się trzonem europejskiego ruchu free jazzowego. Współtworzył liczne grupy, które wpłynęły na rozwój jazzu w Niemczech Wschodnich. Wśród nich jest FEZ oraz Synopsis/Zentralquartett, którego członkami byli również Ernst-Ludwig Petrowsky, Ulrich Gumpert oraz Günter Baby Sommer. Od 1988 do 1989 roku kierował National Jazz Orchestra byłej NRD, a później występował z London Jazz Composers Orchestra, Joachim Kühn’s Jubilee Band, Globe Unity Orchestra oraz NDR Big Band. Od 1983 roku współpracował z takimi artystami jak Anthony Braxton, Tony Oxley, Derek Bailey, Evan Parker, Theo Jörgensmannem, Peter Brötzmann, Barre Phillips, Peter Kowald, Han Bennink, Barry Altschul, Alexander von Schlippenbach, Louis Moholo-Moholo, Gerry Hemingway i George Lewis. W 2004 roku Bauer został odznaczony niemiecką nagrodą SWR Jazz Prize za solowe nagranie Hummelsummen. Znany z niezwykłych występów solowych, w których wykorzystuje multifoniczne techniki oddychania przypominające zapętlanie.

Mark Tokar – wybitny i wszechstronny kontrabasista w świecie jazzu. Ukończył studia na Politechnice Lwowskiej, później studiował w Szkole Muzycznej im St. Ludkiewicza we Lwowie (gitara klasyczna). Równocześnie rozpoczął grę na kontrabasie. W roku 2006, w ramach stypendium Gaude Polonia od ministra kultury Rzeczypospolitej, studiował w Akademii Muzycznej im K.Szymanowskiego w Katowicach na wydziale jazzowym.W latach 2005-2006 pracował jako dyrektor artystyczny i współorganizator ukraińsko-polskiego festiwalu Jazz Bezz. Organizował także serie koncertów filharmonicznych Metro Jazz we Lwowie. Występował jako basista z różnymi formacjami w Niemczech, Czechach, Polsce, Ukrainie oraz Rosji. Członek lwowskiej formacji Dzyga Jazz Quintet. Jest także twórcą i liderem międzynarodowych projektów Leo’m’art i Mark Tokar Quintet. Uczestnik projektów Resonance Kena Vandermarka i Five Spot.

Klaus Kugel – należy do najbardziej cenionych i doświadczonych europejskich perkusistów. Współpracował jak dotąd z cała plejadą artystów jazzowych, jak choćby Tomasz Stańko, Vyacheslav Ganelin, Peter Evans, Charlie Mariano, Michel Pilz, Perry Robinson, Theo Jörgensmann, Roy Campbell, Kenny Wheeler, William Parker, Bobo Stenson, Jemeel Moondoc, Burton Green, Wacław Zimpel czy Bobby Few. Od 1989 współpracuje na stałe z litewskim saksofonistą Petrasem Vysniauskasem tworząc liczne projekty. Jeden z najbardziej zajętych i elokwentnych współczesnych perkusistów jazzowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Przekracza granicę między wewnętrznym i zewnętrznym graniem w szczególnie wyrazisty sposób; jego zasada to zawsze słuchać i nigdy nie dać się złapać podczas serii szybkich muzycznych wyjść.

5kilo kultury jest patronem medialnym koncertu.

8 grudnia, godz. 20:30 – Koncert Rashad Becker & Eli Keszler
bilety: 30 zł

Rashad Becker – jak nikomu innemu zawdzięczamy mu kształt i brzmienie współczesnej elektroniki i awangardy muzycznej. Razem z kompozytorem i perkusistą Eli Keszlerem, jedną z najbardziej interesujących postaci nowojorskiej sceny muzyki eksperymentalnej, tworzą niezwykle ciekawe duo, które wystąpi na swoim pierwszym i jedynym koncercie w Polsce w ‘Pardon, To Tu’.

Rashad Becker & Eli Keszler

Rashad Becker – urodzony w Syrii w 1970 r., dorastał w Niemczech. Inżynier dźwięku, kompozytor muzyki elektro-akustycznej. Na co dzień pracuje jako specjalista wycinający matryce w berlińskim Dubplates & Mastering i w swoim post-produkcyjnym studio Clunk. Mimo że jest samoukiem, ma ogromny wkład w kształt i brzmienie wielu produkcji z kręgu współczesnej elektroniki i awangardy muzycznej. Wykonywał masteringi nagrań co najmniej 1200 płyt z muzyką taneczną, elektroniczną i eksperymentalną. Jego album Traditional Music of Notional Species Vol. 1″ został uznany za jedną z najlepszych płyt roku 2013, m.in. przez pismo The Wire. Podczas elektroakustycznych koncertów, które Rashad Becker prezentuje na całym świecie, rozwija w różnych wariacjach wizje dźwiękowe zawarte na debiutanckim albumie.

Eli Keszler to artysta osiadły w Nowym Jorku, kompozytor i perkusista, działa w terenie performance’u i instalacji. Jego prace wykorzystują mikroprocesorowe kontrolery i inne elektroniczne konstrukcje dźwiękowe, które aktywują używane silniki do wstrząsów, wibracji i hałasu. Prace te często łączą się w zbiory wraz z rysunkami i zapisami nutowymi. Ukazuje je w solowych przedstawieniach grając przy tym na perkusji.

Wydarzenie na fb

5kilo kultury jest patronem medialnym koncertu.

12 grudnia, godz. 12:00-15:00, Bożonarodzeniowy Kiermasz Płytowy
wstęp wolny

Wydarzenie na fb

13 grudnia, godz. 15:00 – Koncert Ritmo Bloco feat. Junior Arto [PL]
wstęp wolny

Wraz z Fundacją Sztuki Arteria Pardon, To Tu zaprasza na trzecią część muzycznych podróży. Tym razem tematem będzie Brazylia. Ritmo Bloco to najliczniejsza w Polsce otwarta szkoła samby batucady. Na co dzień zajmuje się batucadą, czyli perkusyjną sambą uliczną z Rio de Janeiro. Ritmo Bloco prowadzi zajęcia z samby w Warszawie, daje koncerty i parady uliczne, występuje na festiwalach w Polsce i za granicą. Chętnie łączy swoje siły w specjalnych projektach artystycznych z innymi grupami perkusyjnymi i solistami.

Tym razem część zespołu – Diana Dąbkowska (voc, perc), Anna Siek (git, voc, animacje) i Miki Wielecki (perc) – zagrają koncert wspólnie Juniorem Arto – pochodzącym z Minas Gerais brazylijskim wokalistą, gitarzystą i tancerzem. W programie koncertu: samba, musica popular brasileira, bossanova i brazylijski funk. Będzie też nauka rytmów samby na oryginalnych instrumentach oraz tańca i różne atrakcje dla dzieci.

Organizator: Fundacja Sztuki Arteria

Wydarzenie na fb

13 grudnia, godz. 20:30 – Koncert A Hawk and A Hacksaw [US]
bilety: 40 zł

Zespół ten to perkusista Jeremy Barnes, który jest również częścią zespołu Neutral Milk Hotel oraz skrzypaczce Heather Trost. Muzyka tego duetu inspirowana jest wschodnioeuropejskimi, a szczególnie bałkańskimi tradycjami. Zespół wykonuje głównie instrumentalne utwory, okazjonalnie okraszane wokalem, krzykami lub innymi przeszkadzajkami. Podczas gry na żywo Barnes gra na wszystkich instrumentach osobiście – jednocześnie, często wykorzystując niekonwencjonalne metody perkusji, jak na przykład uderzanie w cymbały za pomocą pałeczki przymocowanej do jego głowy oraz ubranego na głowę kapelusza, pokrytego małymi dzwoneczkami. Zespół obecnie wydaje w autorskiej wytwórni Living Music Dupli-cation.

a-hawk-and-a-hacksaw

Wydarzenie na fb

5kilo kultury jest patronem medialnym koncertu.

15 grudnia, godz. 20:30 – Koncert Dominik Strycharski Solo [PL]
bilety: 20 zł

Oto pierwsza płyta solo tego twórcy. Tym razem tylko flety, ze swoją akustyczną mocą, bez żadnych elektronicznych transformacji. Ale za to z całą swoją filozofią gry i wykorzystania tego instrumentu. Równie ważna jest sama treść tego działania – to muzyka legendarnego Erica Dolphy z którą zmierzy się Strycharski. Eric jest twórcą, z którym ze wszystkich mistrzów jazzu czuje największe powinowactwo. Flety w tym kontekście są idealną opcją, oddającą wszystkie możliwe aspekty, niuanse i koncepcje wielkiego Erica. Flety potraktowane w bardzo rozszerzony, współczesny sposób. Mamy więc koncert który jest równocześnie nagraniem płyty live.

Dominik_Strycharski_0009m

Dominik Strycharski to polski kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer i publicysta. W każdej z uprawianych dziedzin praktycznie samouk, wsparty studiami na Wychowaniu Muzycznym na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Koncertuje i nagrywa z prowadzonymi przez siebie zespołami Pulsarus, Organic Panic oraz Prophetic Fall. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych. Jest jednym z niewielu flecistów prostych zajmujących się jazzem i eksperymentalną muzyką improwizowaną. Jest również jednym z pierwszych polskich wokalistów eksperymentalnych, którzy włączyli do swojego warsztatu wykonawczego rozbudowaną elektronikę.

Niedawno nakładem wytwórni ForTune ukazała się płyta Dominik Strycharski Core 6 zatytułowana Czôczkò.

5kilo kultury jest patronem medialnym koncertu.

19 grudnia, godz. 12:00-15:00 – Warsztaty plastyczne dla dzieci – CHRISTMAS TIME
wstęp wolny

Małe dzieci lubią być włączone w przygotowania do Świąt. Wszystko co z nimi robimy, zbliża i rodzi więź. Zamiast kupować ozdoby, zachęcamy aby razem z dziećmi wyczarować bożonarodzeniowy nastrój za pomocą własnoręcznie przygotowanych stroików… oczywiście podczas warsztatów Kropka w Kropkę.

29 grudnia, godz. 18:00 – Spotkanie z książką Samotni ludzie Stanisława Staszewskiego [Kazik Staszewski / Przemek Lembicz]
wstęp wolny

Samotni ludzie to pierwsza książkowa publikacja zbierająca twórczość Stanisława Staszewskiego. W zbiorze znajdą się między innymi utwory znane nam już z płyt Tata Kazika iTata Kazika 2 zespołu Kult. Specjalnie na potrzeby tego wydania zostały zredagowane i poprawione, a publikację uzupełniają wcześniej niepublikowane teksty z prywatnych zbiorów Kazika Staszewskiego, który wraz z Przemikiem Lembiczem ‚liderem Kwartetu ProForma, autorem koncepcji książki, będzie uczestniczyć w spotkaniu.

Książka ukazała się nakładem oficyny wydawniczej Kosmos Kosmoszałożonej przez Kazimierza Staszewskiego, syna Kazika. Wydawnictwo opublikowało wcześniej m.in. zbiór felietonów wokalisty Kultu Niepiosenki oraz powieść Czarna Mańka autorstwa Andrzeja Bonarskiego i Stanisława Staszewskiego.

Kazik i Przemek Lembicz fot. Anna Wójtowicz MAAE (678x1024)

12 stycznia, godz. 20:00 – THEORAL Music Histories & concert of Paul Lovens / Raphael Rogiński
bilety: 30 zł

Wraz z Austriackim Forum Kultury Pardon, To Tu zapasza na spotkanie z autorem książek z serii THEORAL – Philippem Schmicklem, które poprowadzi znany nam z Instytutu Improwizacji dziennikarz muzyczny Krzysztof Wójcik. Wieczór uświetni występ dwóch znakomitych muzyków, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie. Będzie to legendarny perkusista Paul Lovens oraz jeden z najlepszych polskich gitarzystów, Raphael Rogiński. Spotkanie będzie prowadzone w języku angielskim.

THEORAL jest to poniekąd historia mówiona, ponieważ na takiej zasadzie powstają teksty do każdej z edycji. Artyści opowiadają czym jest dla nich muzyka, w szczególności muzyka awangardowa, improwizowana, eksperymentalna. Ich autor, Philipp Schmickl, urodził się w 1980 roku w Wiedniu, a dorastał w Nickelsdorfie na austriacko-węgierskiej granicy. Stał się uczniem Hansa Falba w tamtejszej Jazzgalerie, gdzie wzrastał w atmosferze jednego z najstarszych festiwali muzyki improwizowanej Konfrontationen (www.konfrontationen.at). Podróżował po wielu austriackich i międzynarodowych festiwalach, od Dala-Floda, po Szwecję, Beirut i Liban. To między innymi dzięki podróżom zapragnął studiować antropologię. Z okazji 30-tej edycji Konfrontationen zredagował festschrift, czyli okolicznościową publikację podsumowującą dokonania festiwalu, zatytułowaną Tell no lies, claim no easy victories. Było to bodźcem aby w 2011 zacząć pracować nad THEORAL. Tworzy je wraz z ilustratorką Karin Weinhandl. Do tej pory opublikowali 11 książek (m.in. z Marco Eneidim, Paulem Lovensem, Hansem Falbem, Michaelem Zerangiem, Christofem Kurzmannem), a obecnie pracują nad dwunastą, w której ukażą się rozmowy z Hamidem Drakiem i Williamem Parkerem.

http://www.theoral.org/

Paul Lovens to legenda muzyki improwizowanej. Grający na bębnach już od dzieciństwa, wcześnie zaczął pracować z amatorskimi i dixielandowymi zespołami – od lat 70. w Trio z Alexandrem von Schlippenbachem i Evanem Parkerem. Członek Globe Unity Orchestra. Współpracował z czołówką światowej muzyki improwizowanej i free jazzowej, m.in. z Cecilem Taylorem, Aki Takase, Eugene Chadbournem, Günterem Christmannem, Matsem Gustavssonem i Joelle Leandre.

Raphael Rogiński – gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach. Gra muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne, wykonując je z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej – blues i rock lat 60. to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego. Z inspiracji muzyką eksperymentalną powstał zespół Spinalonga oraz bluesowa Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem Rogiński gra Bacha. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe, bajki animowane, teatr tradycyjny i multimedialny.

27 stycznia, godz. 20:30 – Koncert Baaba ( Weber, Zabrodzki, Duda, Młynarski)

źródło: materiały prasowe

Tekst pozyskany z archiwalnej wersji strony. Napisany przez autora bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *