Kultura ii sztuka

Perwersyjny klub filmowy

W filmie R100 Hitoshi Matsumoto wykorzystuje wielogatunkowość formy, łamiąc tym zabiegiem wszelkie możliwe tabu. Twórca śmiało eksponuje seksualne zaburzenia wskazując na mroczną stronę ludzkiej natury, która destrukcyjnie oddziałuje na najbliższych głównego bohatera. Jednocześnie przyjęta konwencja czarnej komedii z elementami estetyki campowej pozwala reżyserowi na ironiczną postawę wobec ewentualnej krytyki czy niezrozumienia dzieła, które okazuje się być kinem wielowarstwowym, wymykającym się prostym sposobom interpretacji.

 

Katayama, bezsilny wobec choroby pogrążonej w śpiączce żony, wiedzie egzystencję przeciętnego człowieka. Mieszka w zatłoczonym mieście wykonując rutynowo obowiązki w nudnej pracy. W domu samotnie opiekuje się ośmioletnim synem nie potrafiąc obiecać mu, że jego matka wróci do zdrowia. Swój smutek musi ukrywać również przed teściem, który, załamany druzgocącą diagnozą lekarza, tęskni za córką. Mężczyzna nie ma w swym otoczeniu wspierającego przyjaciela czy życiowej pasji, które pozwoliłyby mu oderwać się od rodzinnych problemów. Jedynym ratunkiem są skrywane przed bliskimi sadomasochistyczne fantazje, które w warstwie symbolicznej, przez cielesne upokorzenie, możemy odczytać jako ukazanie wewnętrznej słabości bohatera. Przez stan desperacji Katayama poddaje się swym zboczeniom, totalnie zatracając się w szaleństwie.

Nastrój filmu narzuca skojarzenia z sennym urojeniem. Przejścia od rzeczywistości do seksualnych natręctw zaznaczone są poprzez wodne kręgi nałożone na twarz bohatera wyrażającą zadowolenie z kolejnych upokorzeń ze strony ubranych w błyszczący lateks kobiet. Każda z nich to groteskowa femme fatale.

Reżyser wciąga widza w tę strukturę snu, tworząc coraz bardziej abstrakcyjne sytuacje, w których można odnaleźć wzorce kultury masowej i przyjemność zabawy konwencjami gatunkowymi. W kontekście przeładowania fabuły aluzjami, Matsumoto stworzył spójne w swym przekazie dzieło, które funkcjonuje na wielu płaszczyznach prowadzonej narracji.

Monika Popławska

R100

reżyseria: Hitoshi Matsumoto

premiera: 12 września 2013 (świat)

produkcja: Japonia

Tekst pozyskany z archiwalnej wersji strony. Napisany przez autora bloga.

2 komentarze do “Perwersyjny klub filmowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *